- Komerční sdělení -magazín
- Reklama -královna

/

Rodiče by měli myslet na zdraví svých školkařů i školáky: Jak vybrat správnou obuv či nabalit zdravou svačinu?

Vybírejte podle účelu. Dětská noha je extrémně citlivá na škodlivé vnější vlivy. Přezůvky do školy by měly být vyrobeny z přírodních materiálů. Uvedla to vedoucí sekce ochrany a podpory zdraví a specializovaných činností Úřadu veřejného zdravotnictví (ÚVZ) SR Jana Hamada.

„Nesprávná obuv může z dlouhodobého hlediska způsobit deformity, trvale poškodit kostru chodidla, nebo také přispět k vývoji skoliózy,“ upozornila Hamada. Dětská obuv má mít obecně pevnou patu, a zároveň dostatečně měkkou a ohebnou podrážku pod prsty a střední částí chodidla.

„Pro správný růst kostí je velmi důležité, aby mělo dítě v obuvi dostatek místa pro prsty. Při výběru přezůvek do školy dejte přednost takovým, které jsou vyrobeny z přírodních materiálů, například z usní a textilu. Jsou měkké, prodyšné, absorbují vlhkost, nedráždí kůži a přizpůsobí se tvaru chodidla, „zdůraznila odbornice.

Fashionable mother with daughter. Family in a autumn park. Little daughter in a brown coat.

Nevhodnými materiály pro dětskou obuv jsou koženka, plast či Poromery. „Obuv z nich se těžko přizpůsobuje tvaru chodidla, je tvrdá, neprodyšná, nedokáže odvádět vlhkost z povrchu kůže, a tak může způsobit například plísňová onemocnění,“ uvedla Hamada.

Důležité je vybírat obuv podle účelu jejího používání. Pro nejmenší děti je nejvhodnější nízká kotníčková obuv. Úřad veřejného zdravotnictví SR upozorňuje, že přezůvky nejsou totéž co obuv do tělocvičny a neměly by se zaměňovat.


AJ Zdravá strava je ZÁKLAD ÚSPĚCHU
Desátá je důležitou součástí stravovacího režimu dítěte, má tvořit asi 15 procent z denního příjmu energie. Zároveň má být výživově pestrá a zdravá. V souvislosti se začátkem školního roku 2020/2021 to uvedla vedoucí sekce ochrany a podpory zdraví a specializovaných činností Úřadu veřejného zdravotnictví (ÚVZ) SR Jana Hamada.

„Kvalitní svačina pro školáka má obsahovat celozrnné pečivo, pomazánku, případně sýr, porci ovoce, zeleniny a kvalitní nápoj. Pro dětský organismus ve vývoji je velmi důležitý dostatek vápníku, proto by měly být součástí desáté mléko, zejména probiotické a acidofilní výrobky, jogurty a sýry, „uvedla Hamada.

Pokud dítě trpí intolerancí laktózy, případně mléčné bílkoviny, je podle odbornice vhodné poradit se s lékařem o potravinách, které jsou vhodné.

SLADKOSTI ZCELA Nezakazujte SLOVENSKÉM SPRÁVNĚ
Z ovoce a zeleniny je podle odbornice třeba střídat druhy, které má dítě rádo. Stejně by rodiče při přípravě desáté pro školáka neměli zapomenout na nápoj, nejzdravější je čistá voda, střídat by se měla s neslazeným čajem, domácím sirupem, čerstvými šťávami nebo nesycenou minerální vodou. Nevhodné podle ÚVZ SR jsou energetické a různé slazené nápoje.

Hamada potvrdila, že děti potřebují i ​​rychlé kalorie, sladkosti jim proto není třeba úplně zakazovat. Rodiče by však měli upřednostnit kvalitní výrobky, například cereální sušenky, sušené ovoce, tyčinky s vyšším obsahem kakaa.

„Důležité je, aby si dítě osvojilo správné stravovací návyky, jejich součástí je i dodržování přibližně stejných časů na jídlo,“ uzavřela odbornice.